113 år med SIXT. 113 års tysk ekspertise inden for biludlejning.

Tilgængelighedserklæring

Erklæring om tilgængelighed

(Senest opdateret: juli 2025)

I det følgende informerer vi, Sixt GmbH & Co. Autovermietung KG (herefter omtalt som "SIXT" eller "vi"), dig om, hvordan vi implementerer gældende lovkrav for tilgængeligheden af vores udbud af tjenester.

1 Retsgrundlag for oplysningsforpligtelser

Denne oversigt omfatter følgende oplysningsforpligtelser fra direktiv (EU) 2019/882 (den europæiske lov om tilgængelighed, herefter omtalt som "EAA") eller fra Barrierefreiheitsstärkungsgesetz (herefter omtalt som "BFSG") og Verordnung zum Barrierefreiheitsstärkungsgesetz (herefter omtalt som "BFSGV"):

  • Art. 13 (2) EAA I forbindelse med bilag V til EAA;
  • Art. 4 (3) sætning 1 EAA I forbindelse med bilag I Sektion III (b) to the EAA;
  • Art. 4 (3) sætning 2 EAA Bilag I sektion IV (g) til EAA;
  • § 14, stk. 1, nr. 2 BFSG sammenholdt med bilag 3, nr. 1 til BFSG
  • § 3, stk. 1, BFSG sammenholdt med § 12, nr. 2 BFSGV;
  • § 3, stk. 1, BFSG sammenholdt med § 19, nr. 1 BFSGV.

2 Tilgængelighed af SIXT's e-handelstjenester

a. Generel beskrivelse og forklaring af tjenesterne og information om, hvordan tjenesterne fungerer

Vi tilbyder en bookingfunktion til forskellige mobilitetstjenester via vores hjemmeside og den tilhørende SIXT-app som en service i elektroniske forretningstransaktioner. Ved at bruge hjemmesiden og SIXT-appen kan du finde ud af at booke følgende mobilitetstjenester:

  • Bil- og lastbiludlejning: Bil- og lastbiludlejning med forudgående reservation via hjemmesiden eller SIXT-appen.
  • SIXT Share & SIXT Share 3rd Party: Efter booking via Sixt-appen kan biler, der er parkeret i et specifikt brugsområde, låses op og lejes mod betaling af et tids- eller kilometerbaseret gebyr.
  • SIXT+ Unlimited: Ved at betale et mobilitetsforpligtelsesgebyr og, hvis det er relevant, et adgangsgebyr kan et køretøj fra den kontraktuelle aftalte køretøjskategori inklusiv fordele og inklusiv visse tjenester overtages, returneres og ombyttes på alle deltagende Sixt Unlimited-stationer uden yderligere betaling.
  • SIXT+ auto abo: Dette er et all-inclusive bilabonnement, hvor kunderne permanent får en bil til gengæld for at betale et månedligt grundgebyr.
  • SIXT Ride: Taxa og chauffør kan bestilles.

For det første kan du finde ud af mere om de mobilitetstjenester, der er nævnt på de enkelte undersider på hjemmesiden eller sektionerne i SIXT-appen. Du finder især oplysninger om omfanget af tjenester, priser og kravene til indgåelse af en aftale om den respektive mobilitetstjeneste.

Afhængigt af mobilitetstjenesten giver reservationsfunktionen dig mulighed for at vælge den ønskede bil eller en bestemt køretøjsklasse. Når du har valgt og kontrolleret de valgte muligheder, kan du indtaste dine persondata (navn, adresse, e-mailadresse, kørekortoplysninger) og vælge den ønskede betalingsmetode under reservationsprocessen. Når dataene er blevet kontrolleret, behandles betalingen via en krypteret forbindelse. Du vil derefter modtage en reservationsbekræftelse via den angivne e-mailadresse eller i på din brugerkonto på hjemmesiden eller i SIXT-appen.

Derudover giver bookingfunktionen på hjemmesiden og i SIXT-appen dig også mulighed for at administrere dine bookinger. Reservationerne kan ses, ændres eller annulleres der afhængigt af de gældende vilkår og betingelser.

Beskrivelse af overholdelse af tjenesternes tilgængelighed

Da vi skabte tilgængeligheden af tjenesterne, orienterede vi os om de juridiske krav i henhold til EAA, BFSG og BFSGV. EN 301 549 som en europæisk harmoniseret standard og den seneste version af W3C's retningslinjer for tilgængelighed af webindhold (i det følgende benævnt "WCAG"), der henvises til i denne standard, tjente også som grundlag. Under hensyntagen til WCAG’s overensstemmelsesniveau A og AA har vi implementeret en række tiltag for at sikre digital tilgængelighed.

EN 301 549 og WCAG kategoriserer tilgængelighedskravene i henhold til de fire kriterier (aa) opfattelse, (bb.) funktionsdygtighed, (cc.) forståelighed og (dd.) robusthed. Nedenfor har vi listet specifikke implementeringstiltag inden for disse fire kravområder:

aa. Følsomhed (nr. 1 WCAG)

Informations- og brugergrænsefladekomponenter skal kunne præsenteres for brugerne på måder, de kan opfatte. Vi har implementeret disse krav gennem følgende foranstaltninger:

- Forbedret farvekontrast: Vi har justeret farverne på vores hjemmeside og i SIXT-appen (alle produkter undtagen Ride) for at sikre bedre læsbarhed. Dette er især nyttigt for brugere med synnedsættelse.

bb. Funktionsdygtighed (nr. 2 WCAG)

Brugergrænsefladekomponenter og navigation skal kunne betjenes. Vi har implementeret disse krav gennem følgende foranstaltninger:

- Forbedret brugervenlighed via et tastatur: Vi har gjort det nemmere at navigere på vores websted ved hjælp af et tastatur ved at tildele gyldige roller og påkrævede ARIA-attributter til interaktive elementer, hvilket forbedrer fane- og fokustastnavigation i de forskellige bookingtrin.

- Revideret HTML-struktur: Vi har tilføjet semantiske HTML-elementer som ul, li, input og button for bedre at understøtte brugere, der er afhængige af tekniske hjælpemidler. Desuden er overskriftselementerne på siden (f.eks. H1, H2 osv.) blevet omarrangeret for at bevare en logisk rækkefølge.

- Forbedret Touch Target Size Sixt App: Vi har øget størrelsen på berøringsmål for alle UI-komponenter til minimum 44x44 pixels. Denne ændring sikrer, at brugerne nemt kan interagere med knapper og andre berøringselementer, hvilket reducerer sandsynligheden for utilsigtede tryk og forbedrer den overordnede brugeroplevelse.

cc. Forståelighed (nr. 3 WCAG)

Oplysningerne og betjeningen af brugergrænsefladen skal være forståelige. Vi har implementeret disse krav gennem følgende foranstaltninger:

- Rettede billedbeskrivelser: Vi har rettet manglende eller forkerte beskrivelser af billeder. Det betyder, at brugerne får mere information om billeder, selvom de ikke kan se dem.

- Forbedrede forklarende tekster til interaktive elementer: Vi har sikret, at forklarende tekster til interaktive funktioner som f.eks. karruseller er meget klarere og lettere at forstå. Dette gør det nemmere for brugerne at vide, hvilke handlinger de kan udføre, såsom at afspille eller sætte et slideshow på pause.

dd. Robusthed (nr. 4 WCAG)

Maksimer kompatibiliteten med nuværende og fremtidige brugeragenter, herunder hjælpeteknologier. Vi har implementeret disse krav gennem følgende foranstaltninger:

- Forbedret kompatibilitet med tekst-til-tale-læsere: Vi har tilføjet tags (f.eks. alt-attributter) og beskrivelser til elementer for at sikre, at tekst-til-tale-læsere kan beskrive dem for brugere, der er afhængige af lydbeskrivelser.

3. Tilgængelighed af SIXT's elektroniske kommunikationstjenester

For at sikre tilgængelighed for alle kunder tilbyder SIXT flere kontaktkanaler, der er skræddersyet til en række forskellige behov. Kunder kan kontakte os via telefon, som støtter personer med synshandicap, som måske foretrækker verbal kommunikation frem for tekstbaserede formater. For dem, der kan være døve eller hørehæmmede, er skriftlig support tilgængelig via vores e-mail-kontakt og live chat-muligheder på SIXT's hjemmeside og app. Vores mobilapp giver også integrerede supportfunktioner og er optimeret til skærmlæsere, så kunderne kan få adgang til hjælp direkte fra deres enheder. Derudover kan kunder bruge sociale mediekanaler til forespørgsler og tilbyde en anden tilgængelig, tekstbaseret kommunikationsmetode. Disse forskellige muligheder sikrer, at kunderne kan vælge den kontaktmetode, der passer bedst til deres tilgængelighedsbehov og præferencer.

4. Internt rapporteringscenter for tilgængelighed hos Sixt

Hvis du har spørgsmål eller forslag vedrørende tilgængeligheden af vores tjenester, er du til enhver tid velkommen til at kontakte vores interne tilgængelighedsrapporteringscenter. Du er velkommen til at kontakte os på accessibility@sixt.com.